Orjinalini yazan: FOST ALİ
nacibabamız merhabalar saygı hörmetler ellerinden öptüm ..
baba sorun şudur
benim bir 125 cc 4 zamanlı cherk marka çin malı motrum var bunun motorunun çalışma ilkesini tam yazarmısın teferuatlı şekilde benim tamircinin anlatımı ilen karşılaştırma yapıcam bakayım bu hakiki usta mı yoksa başka bir ustamı çünkü bu adama abone oldum ben buna çalışıyorum desem yalan olmaz bi zahmet babacığım ne olur ihmallere bırakma yazıver çok lazımlıdır olmasa zaten seni rahatsız etmem
saygı ve hörmetlerimi sunar ellerinden öperim fost ali
| ....................................................................................................................................
FOST / ALİ MERHABA.....................................................................NACİBABA.................O.N.K.
Arkadaşım çin mallarındaki yapıdaki tüm motorsiklet motorlarındaki durumlar aynen şöyledir
1> Seri olması için çok yüksek devir konmuş krank kolu kısa tutulmuş piston boyu da kısa
ve motor blokları da malzemeden indirgelenip hafifletilmiş yani sonuça bakarsak ömrü kısa
kalkışı ve gidişleri çok seri 125 cc ye dersin 200 cc lik ama hesapta öyle değil devirlen gücünü kazanıyor vitesler de çok hesaplı şekil oran ölçülerde tutulmuş arka teker zincir dişlileri de hepsinde ufak sürat yapsın diye uzunca bayırlarda şişerler zorlşarsan da eline alırsın motorsikletini kabacana görüşüm budur motorun çalışma ilkesine gelinince de
2>Klasik bir motor serileri türlerindendir sistemler hep aynıdır bundan 40 seneki öncelerindeki honda versiyon motorların kopyeleridir tümü çünkü bu motorlar efsane olmuşlardır halen üretilmektedirler grup olarakta 50 cc----60cc--70cc--80cc--100cc--110cc
ve 125 cc //> 150 ve 200 cc ler yeni icad versiyon aynı sadecene silindir piston büyütülmüş geri kalanı aynıdır
3>dünyaa genelinde tamamiylen geliştirilen yenilenen modellerin başını yüksek cc lerdeki motorlarda görülür bunlar da 450cc--500cc-550cc-650cc-700cc--750cc--800ve 850cc--950ve 900 cc--1000cc ilen 2000 cc arasındaki çok pahallı büyük versiyon motorlardır...
Bunların altındaki 250cc den başlayıp 50cc ye kadar inenler tamamiyle eski klasiklerdir
taklidi kolay basit yapılardaki motor türleridir
ve bütçesi elvermiyenlercene kullanılırlar halk tipidir benzini az yakar masrafları azdır genelliklen şehir içinde ve kırsallarda yoğun şekilde kullanılırlar fiatları da her bütçeye uyar
ve çinin ülkemize girmesinlen beraber de fahiş fiatlarlan satılan aynı katagorideki tüm motorları da alt etmiştir eskiden bugün 1200 liraya alınanı o zamanlar 5bin lira ve üstüne alıyorduk yani 3--4 motor parası veriyorduk ve sırtımızdan haksız olarak kazandıkları paralara bir bakınız ve onların da devri bitti tabii çok da iyi oldu bence...
4>İşin esasına bakıcak olursak tüm dünyada araba olsun motorsiklet olsun artık yapıları tümü zayıf kağıt gibi metaller kullanılıyor 40 sene öncesi bir otomobilin sacından bugün 5--6 araba imal ediliyor anla artık durumu tüm yeni model vasıtarın hepsi yürüyen bir tabuttur benim gözümde bakın kazalara araba demiye bin şahit lazımdır hiçbişi kalmamış onun içinden sağ çıkmak imkansızdır niye kalitesizliktendir tüm sebeb bunlara en geçerli markalar da dahildirler
SONUÇ OLARAK BUGÜNKİ BU ZAMANDA ALMIŞ OLDUĞUN MOTORSİKLET OLSUN ARABA OLSUN VASITA OLSUN BUNU ÇOK NAZİK KULLANICAKSIN DEVAMLI ELİN ÜSTÜNDE OLUCAK BAŞKA ÇAREN YOKTUR KIRILGANLIK HEPSİNDE %90 A VARIYOR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
************************************************************************
4 ZAMANLI TEK SİLİNDİRLİ 2 SÜBAPLI BİR KLASİK MOTORSİKLETİN ÇALIŞMA ŞEKLİ VE İLKESİ ŞÖYLEDİR....
ZAMAN 1 )= (EMME) PİSTON SİLİNDİR İÇİNDE AŞAĞI DOĞRU İNERKEN EMME SÜBABI AÇILIR VE KARBİRATÖRDEN BENZİN HAVA KARIŞIMI OLARAK GELEN YAKIT TOZ HALİNE DÖNÜŞMÜŞTÜR SULU ŞEKİLDE DEĞİLDİR BUNU PİSTON AŞAĞI İNERKEN VAKUM TESİRİ YARATARAKTAN OLUŞTURUR BU VAKUM NE DENLİ KUWETLİYSE YAKIT KARIŞIMI DA O DENLİ DÜZGÜN VE TAM OLARAK ATEŞLEME ODASINA GİRİCEKTİR BU VAKUMLAMA PİSTONUN EN NİHAYİ AŞAĞI İNMESİNE KADAR DEVAM EDER VE YUKARI DÖNÜŞE BAŞLAMA ZAMANI GELMİŞTİR....
ZAMAN 2)= (SIKIŞTIRMA ) VE YUKARIDAN DEVAM EDİYORUZ EMME SUBABI KAPANIR EKSOZ SÜBABI ZATEN KAPALIDIR PİSTON YUKARI DOĞRU ÇIKTIKÇA BU İÇERİ ALINAN YAKITI SIKIŞTIRMAYA BAŞLAR BU SIKIŞMADAN ÖTÜRÜ BU YAKITTA ALABİLDİĞİNE ISINIR VE EN ÜST NOKTAYA GELİNİR BU YANMA ODASI NE DENLİ UFAK OLURSA PATLAMANIN GÜCÜ DE O DERECEDE ŞİDDETLİ OLUR GÜÇ ARTAR
ZAMAN 3)= (ATEŞLEME /YANMA)= ATEŞLEMEYİ BUJİ YAPAR ELEKTROT UÇLARINDAN BU KARIŞIMI ATEŞLİYECEK DÜZEYDE BİR ELEKTRİK AKIMI ANİDEN ÇAKAR TAHMİNİ 15 İLEN 20 BİN VOLT AC AKIM BU ATEŞLEME ANINA MEKANİK OLARAK VOLANTIN BU NOKTASI NDA ESKİDEN PLATİN VARDI ŞİMDİ GÖZ TABİR EDİLEN ZAMANLAYICI BİR DÜZENEK BULUNUR
VE ELEKTRONİK ATEŞLEME SİSTEMLERİ ALMIŞTIR ESKİNİN YERİNİ
ÇAKAN KIVILCIM BU SIKIŞIK YAKITI ANİDEN TUTUŞTURUR BURDA BİR İNFİLAK HASIL OLUR
YANİ PATLAMA OLUR İŞTE BU PATLAMA PİSTONU ŞİDDETLEN AŞAĞI DOĞRU İTER
ZAMAN 4 )= (EKSOZ ) PİSTON EN AŞAĞI İNİP TEKRAR YUKARI ÇIKARKEN DE (EKSOZ SÜBABI ) AÇILIR PİSTON EN ÜZT NOKTAYA ÇIKANA KADAR SİLİNDİRDEKİ YANMIŞ EGZOST GAZLARINI EKSOZDAN DIŞARI ATAR EN ÜSTTE ÇIKTIĞINDA EKSOZ SÜBABI KAPANIR
VE TEKRARDAN ZAMAN 1 RE DÖNÜLÜR BU İŞ BÖYLE DEVAM EDER GİDER MOTOR NE DENLİ DEVİR YAPIYORSA O KADAR BEYGİR GÜCÜ ÜRETİR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
NOT >> EKSANTRİK YANDAN ZİNCİRLİYSE BU 4 ZAMAN HAREKETLERİNİN TAM NOKTASINI BULMAK YANİ TAM SENTEYİ BULMANIN EN BASİT KOLAY VE ETKİLİ YOLU
BUJİYİ ÇIKARINIZ-----BUJİ KABLOSU UCUNA BİLİNEN BİR SAĞLAM ELEKTRİK KONTROL KALEMİNİN UCUNU SOKUNUZ BUJİ KABLOSU UCUNA ARKASINA DA BİR KABLO BAĞLAYIP UCUNA DA BİR KROKODİL MAŞA TAKIP BUNU MOTORUN MADENİ AKSAMI BİR YERİNDEN ŞASİ ALMASI İÇİN KISTIRINIZ BİR UZUNCA TORNAVİDAYI BUJİNİN DELİĞİNDEN SOKUP PİSTONU EN ÜST NOKTAYA GETİRİNİZ (ATEŞLEMENİN ZAMANI TAM PİSTON EN ÜST NOKTAYA ÇIKP DA 1 MM TRE AŞAĞI DONUŞU ANINDA BUJİNİN ÇAKMASI LAZIMDIR ZATEN BUNU KONTROL KALEMİ LAMBASINDAN TAKİP EDEBİLİRSİNİZ VE EN SAĞLAM YOL DA EKSANTRİĞİN AÇILARININ TAM OLMASI İÇİNDE BİR ELİNİZLEN VOLANTI SAĞA SOLA ÇEVİRİN SUBABLARIN HAREKETİNE BAKIN EKSOZ ÇOK HIZLI KAPANIP ARKASINDAN EMME SÜBABI AÇILACAKTIR BUNUN ÇOK SERİ ZAMAN KAYBI OLMAKSIZIN OLMASI GEREKİR (&)= İLAVE EK OLARAK GRİLMİŞTİR bu bahsi geçen eksoz kapanıp yani 4 zamanın bitişi ve 1 inci zamanın başlaması yerinin çok seri olması çabucak olması lazımdır (eksoz subabı kapanacak emme açılacak ve piston aşağı kadar inme süresinde silindir içine hava ve yakıt karışımını almıya devam eder ne zaman ki aşağıdan yukarıya doğru başlar o anda da emme sübabı kapanır eksoz da her iki subab kapalıdır şimdi burda sıkıştırma başlıyor taaa en üst noktaya kadar sıkışmış olan bu hava ve yakıt bayağı da bu sıkışmadan ötürü ısınmıştır yanmıya kolaylık sağlıyan faktörlerden biridir bu durumda (İŞTE BU EN ÜST NOKTADAKİ SIKIŞIK YAKITIN BUJİ TARAFINDAN ATEŞLENME ZAMANI NIN DOĞRU YAPILMASI GEREKİR EN HASSAS NOKTA BURASIDIR BU KISIMDA OLAY PİSTONUN TAM AŞAĞI DÖNMEK ÜZERE OLAN ANI YAKALANMASI GEREKİR VE PATLAMANIN BU AŞAMADA YAPILMASI LAZIMDIR (BU NOKTA AYRIDIR VE BAHSİ GEÇEN EKSOZ SÜBABININ KAPANIP EMMENİN AÇILMASI SERİ HAREKET NOKTASI BAŞKADIR BU HAREKET AŞAĞIDA OLUYOR PATLAMA YUKARDA OLUYOR KARIŞMASIN DİYE BU EK YAZIYI BURAYA GİRMEK LÜZUMUNU GÖRDÜM KOLAY GELSİN DİYORUM///>ZİNCİRİ BUNA GÖRE KAYDIRIP BU YERİ YAKALARSINIZ BU İŞE EHİL OLMUYANLAR HİÇ BU İŞE KALKIŞMASIN BU İŞ BİLGİ VE EL BECERİSİ İSTER
YANİ KISACA ATEŞLEMENİN TAM NOKTASI VE BUNA BAĞLI EMME VE EKSOZ SUBAB HAREKETİNİN YERLERİ TAM ÇAKIŞMASI GEREKİR BU 3 NOKTADA OLUŞABİLECEK HATA MOTORUN TAMAMEN RANDIMANSIZ ÇALIŞMASINA SEBEB OLUR
AYRICA MOTORDA BAYIRLARDA ÇEKİŞ GÜCÜNÜN DÜŞMESİ ÇALIŞMAKTA ZORLANMALAR YANİ HASTA BİR MOTOR DURUMLARINDAKİ TAKİP EDİLECEK YOLLAR DA ŞÖYLEDİR BU İŞİN SONU MOTOR YENİLEMEKTEVEYA REKTİFİYEDEN GEÇER SİLİNDİRİN ASLI BULUNMASSA GÖMLEK ÇAKTIRILIR BUGÜN HER ÇEŞİTTE PİSTON DÖKÜP İŞLEYEN YERLER MEVCUTTUR HATTA BUNA SEGMAN BİLE KESEN YERLER VARDIR SÜBAP YUVALARI VE AKSAMLARI HORNLANIR TAŞLANIR YENİDEN YAPILANDIRILIR TÜM BUNLARIN USTALARI VARDIR CONTALARIN TÜMÜNÜ ORİJİNALİNİN AYNISINI YAPAN CONTACILAR VARDIR YANİ PARÇALARI BULUNMAYAN CİNS MOTORSİKLETLERİN TÜM PARÇALARI YENİDEN YAPTIRILABİLİR AZICIK SORUP ARAMAK KAFİDİR
ÇEKİŞ GÜCÜ VE ANORMAL ÇALIŞMALARIN BAŞ SEBEBLERİ ŞÖYLEDİR
SİLİNDİR AŞINMIŞTIR PİSTON BOLLAŞMIŞTIR SEGMANLAR DA AŞINMIŞ ÇAPTAN DÜŞMÜŞLERDİR SİLİNDİRİN İÇİNİ ÇABUCAK BOZAN UNSUR SEGMANLARIN KENDİ KANALLARI İÇİNDE AŞAĞI YUKARI OYNAMASIDIR SUBABLARIN AĞIZLARI AŞINMIŞTIR HAVA ALABİLİRLER KAÇIRGANLIKLAR OLUŞABİLİR EMME ESNASINDA PİSTON VE SEGMANLAR YUKARDAKİ SEBEBLERDEN DOLAYI KAÇIRIRLAR VE EMMENİN SADECENE %25 İ GERÇEKLEŞİR TOZ HALİNDE VE YARISI SULU ŞEKİLDE SİLİNDİRE YAKIT GELİR SIKIŞTIRMA ESNASINDA DA BU YAKIT KARTERE KAÇABİLİR SÜBAB AĞIZLARINDAN DIŞARI KAÇABİLİR VE GÜÇ TAMAMİYLEN BURDAKİ SON NE KALMIŞSSA O ATEŞLEME SONUCU OLAN PATLAMANIN CEVABINA BAKAR PATLAMA SONRASI AŞAĞI İTİLEN PİSTONUN KENARLARINDAN VE SEGMANDAN KARTERE DE YANMIŞ GAZ KARIŞIR BUNUN EN BARİZ KONTROLU YAĞ ÇUBUĞUNU ÇIKARIP KOKLAMAKTIR BURDAKİ YAĞIN RENGİ DEĞİŞMİŞ KARARMIŞTIR KISA SÜREDE BU KOKLAMA ANINDA HEM KESİF BİR ŞEKİLDE BENZİN KOKUSU HEM DE YANMIŞ EKSOZ KOKUSU ALINIRSA TAHMİNLER DOĞRUDUR HEM EMME ESNASINDA HEM DE EKSOZ ATILIMI ZAMANINDA KARTERE HER İKİ UNSURDAN KARIŞMA VARDIR BU DURUMLARDA MOTOR SICAKLIĞI DA ARTACAKTIR VE KISA SÜRELERDE TAM KONMUŞ YAĞIN EKSİLDİĞİ DE GÖRÜLÜYORSA GAZ VERİNCE EKSOZDAN DUMAN DA ÇIKIYORSA MOTOR YAĞI YANMA ODASINA DA KARIŞIYOR VE UFAK UFAK KARTER YAĞINI EKSİLTİYORDUR BU ÜST TARAFA KARIŞAN YAĞ TAMAMİYLE SÜBAPLARDAN GEÇER
SÜBAB LASTİKLERİ LAÇKALAŞMIŞTIR VEYA SÜBAB AĞIZLARINDA BOŞLUKLAR OLUŞMUŞTUR TAM KAPAYAMAZ AŞAĞIDAN DA BULAŞIR YAĞ SEKMANI ÇOK HIRPALANMIŞTIR SEKMANLAR ÇOK AŞINMIŞTIR BU YÜZDEN DE GELEBİLİR VEYA YAĞ POMPASININ TAZYİĞİNDEN ÖTÜRÜ YUKARI ÇIKAN TAZYİKLİ YAĞIN ESKİYEN CONTA KENARINDAN DA İÇERİYE SIZDIRMASI DA OLABİLİR VEYA ÜST KAFANIN SOMUNLARI GEVŞEKTİR CONTADA BOŞLUKTAN ÖTÜRÜDE OLABİLİR YANİ SEBEBLER SAYILAMIYACAK KADAR ÇOKTUR BU DURUMLARDA KOMPLE ÜST KISMI TAMAMİYLEN YENİLERSENİZ SIFIR MOTOR OLUR EĞERKİ VİTES KISMI ŞANZIMAN KISMI VİTES AYLARI DEBRİYAJ PLAKALARI TAM NORMALSELER GERİYE BİŞİ KALMAZ YOKSA BURALARDA DA HASARLAR VARSA KOMPLE BİR MOTOR YENİLEMİYE GİDİLMESİ GEREKİR TAMİRLERLEN YÜRÜYEN BİR MOTOR SİZİ USTAYLAN AKRABA YAPAR .
KARBİRATÖRÜ DE UNUTMUYALAIM TÜM İŞLERİN BAŞINDA O GELİYOR PİSTON AŞINMIŞ OLABİLİR İĞNE DE KEZA ÖYLE ŞAMANDIRA AYARLARI BOZULMUŞ OLABİLİR BENZİN TAŞIRIYOR VE ŞAMANDIRA TAKILI KALIYOR OLABİLİR HAVA VE DİĞER RÖLANTİ AYARLARINLAN OYNANMIŞ OLABİLİR BİR KARBİRATÖRÜN İŞ YAPIP YAPMADIĞI DA ŞÖYLE ANLAŞILIR HERZAMAN DA BU SİSTEM İYİDİR YAPACAĞIN TEK BİR İŞ MOTOR ÇALIŞIRKEN ROLANTİ VİDASINI SAĞA SOLA ÇEVİR VE ROLANTİYİ DÜŞÜR İYİCENE DÜŞÜR SANKİ STOP EDİCEK GİBİ EĞERKİ BU ROLANTİ AYARI KUMANDA EDİYORSA MOTORUN HAREKETİNİ HIZLANDIRIP YAVAŞLATIP SAYDIRMA HAREKETLERİNİ YAPIYORSA KARBİRATÖRÜN İYİDİR
SÖK HAVA FİLTRESİNİ TEMİZLE BAK BURAYA ÇOK YAĞLI GİBİ VE BENZİNİ GERİ VERMİŞSSE BU KARBİRATÖRDEN FİLTRE ARASINDAKİ HORTUMUN İÇİNDEN BAHSEDİYORUM BURASI AŞIRI ISLAK DURUMLAR VARSA MOTORUN YENİLENMESİ ŞARTTIR GERİ TEPME YAPIYOR EMECEĞİNE VE TEHLİKELİDİR GERİ ATEŞLEMEDEN ÖTÜRÜ YANGIN DA ÇIKABİLİR KARBİRATÖR DEN GERİYE ATEŞ VEYA DUMAN YANMIŞ GAZLAR ÇIKIYORSA YA EKSANTRİK ZAMAN AÇILARI KAYIKTIR YADA SUBABLARDA HATALAR VARDIR MOTOR ÇALIŞIRKEN KARBİRATÖRÜN HAVA EMİŞİ YERİNE AVUCUNU TUT HEMNEN ÇEK ELİNİ ELEKTRİK SÜPÜRGESİNE DAYAMIŞIN HİSSİNİ YARATMASI GEREKİR ÖYLE BİR VAKUMLAN EMİCEKTİR BU İYİDİR
ELEKTRONİK ATEŞLEMELİLERDE BEYİN DENEN PARÇA YIKAMADA VEYA YAĞMURDA SU KAÇARSA HEMEN BOZULUYORLAR YOLCULUKTA ÇİN MALI MOTORLARDA YANINIZDA ELZEMLİ TAŞIYACAĞINIZ YEDEK LERİN BAŞINDA BİR YEDEK BEYİN BİR DE ATEŞLEME BOBİNİ BUJİ BUNLARSIZ YOLA ÇIKMAYINIZ BENDEN SÖYLEMESİ
TABİKİ İŞLER SIRF MOTORLAN BİTMEZ YÜRÜYEN VE OYNAR AKSAMLAR İLEN AMORTİSÖRLER FRENLER BALATALAR JANTLAR TELLİYSE AKORDLARI GİDER DE GİDER BENİM DE VAKTİM BUKADAR YOKSA OKUYAMIYACAĞIN KADAR SEBEBLER SIRALARIM
SEN EN İYİSİ SENDEKİ SORUN NEDİR ONU YAZ ONA GÖRE SENİ YÖNLENDİREYİM TAMAMMI
KAL SAĞLICAKLAN......................................................................NACİBABA.................O.N.K...
ARKADAŞ BUNCA ZAMAN GEÇTİ BEN SANA DESTAN YAZDIM SENDEN HİÇ TIS BİLE ÇIKMADI NE OLDU NE BİTTİ İŞİN GÖRÜLDÜMÜ GÖRÜLMEDİMİ YAZSSANIZ DA HABERİMİZ OLSA DİYORUM BAK SENE GEÇTİ BUGÜNKİ TARİH (16-1-2010 ) OLDU TAMAMMI ....
........................................................................................NACİBABA.............................ONK..
------------- NACİBABA..............ONK..
|